Irma Boom

 5 vragen aan Irma Boom

Ze won de Amsterdamprijs 2012 voor ‘bewezen kwaliteit’. Irma Boom is boekontwerper, maar maakte ook streepjesbehang, bedacht de nieuwe huisstijl van het Rijksmuseum en ‘bekleedt’ een voetgangerstunnel bij het Centraal Station.

Directeur Wim Pijbes onthult het nieuwe logodat Irma Boom voor het Rijksmuseum ontwierp.

1.
Het vorige logo van het Rijks was 30 jaar oud. Gaat uw bijdrage het zo lang volhouden?
‘Zoiets kun je niet voorspellen. Het is een woordmerk van deze tijd, met een eigen kapitale letter.  Helder en krachtig als een modemerk. De kritiek van taalpuristen die zich stoorden aan de – spellingtechnisch ongeoorloofde – spatie tussen Rijks en Museum  is onzin gebleken. Ook volgens Van Dale heb je in een logo alle artistieke vrijheid.’
2.
U staat bekend als boekontwerper. Maar dan wel een die ook huisstijlen, behang, en werken in de de publieke ruimte realiseert.
‘Negentig procent van mijn tijd ben ik met boeken bezig. Ze vormen de hoofdmoot.
3.
Uw boeken worden zo vaak bekroond, dat het niet meer bij te houden is. Wat bepaalt hun kwaliteit?
‘De driehonderd uitgaven waar ik aan heb gewerkt, zijn specifiek en niet uitwisselbaar. Heel dik, heel klein, op bijzonder papier gedrukt. De vorm is sterk aan de inhoud gerelateerd. Voor elk opmerkelijk detail bestaat een goede reden. Ik doe niets ‘zomaar’. Er ligt veel research aan ten grondslag. Omdat de verschijningsvorm zo bepalend is, beschouw ik mezelf als mede-auteur van het boek. Ik maak trouwens geen exclusieve kunstenaarsboeken. Het is géén gelimiteerd handwerk voor een klein publiek. Ik houd van oplages!’
4.
Een opdrachtgever die van tevoren al weet wat hij wil, kan zich de moeite besparen?
‘Tot mislukken gedoemd. Briefings lees ik nooit. Een boek is gebaat bij samenwerking, niet bij een A4tje eisen. Neem het Colour Based on Nature boek met Thomas Eyck. Tachtig natuurgebieden op de Unesco Werelderfgoedlijst zijn weergegeven in kleurdiagrammen. Per continent is er één in behang vertaald. Mijn boeken zijn ideeën die compromisloos en tot op de micromillimeter worden uitgevoerd.’
5.
Groeien de kansen voor het papieren boek, juist wanneer de digitale concurrentie toeneemt?
‘Mijn werk wordt alleen maar uitgesprokener in de tijd waarin ik leef. Ik produceer géén PDF’s, maar objecten met een formaat, gewicht en fysieke verschijning die je moet zien en voelen. Elke nieuwe opdracht prikkelt de nieuwsgierigheid, biedt kansen om mijn kennis te verdiepen. Hopelijk slaat die betovering over. Via het boek.’

De 700 pagina’s tellende mini-catalogus bij het Ima Boom overzicht Biography in Books

Geplaatst in EH& I Katern nr 1, 2013